Túto nedeľu budem pozorne sledovať v televíznom prenose procesiu – ak sa pre známe okolnosti uskutoční – od kostola Betfagé na východnom úpätí Olivovej hory až do Jeruzalema, kde obyčajne končila, a to v kostole svätej Anny za takzvanou Levjou bránou. Každý rok, okrem pandémie, to bola nádherná slávnosť na pamiatku slávneho vstupu Pána Ježiša do Jeruzalema na začiatku týždňa, v ktorom mal podstúpiť smrť na dreve kríža.
Čítaj ďalej...
Od šestnásteho storočia sa v mnohých krajinách kresťanského sveta, a tiež aj na Slovensku, zaužíval zvyk zahaľovať kríže aj obrazy znázorňujúce kríž, a to práve na vrchole pôstneho obdobia, konkrétne v dnešnú 5. pôstnu nedeľu. Kríže sú zahalené do Veľkého piatku a obrazy do Veľkej soboty, ktoré sa odhalia pred obradmi. Preto sa táto nedeľa – čo si my skôr narodení pamätáme – volala Smrtná alebo Čierna nedeľa. Dnes sa už tieto názvy nepoužívajú. Dôvod zahaľovať kríže vyplýva jednak z liturgických čítaní, konkrétne evanjelia dnešnej nedele, a tiež aj celkovo z vrcholu pôstneho obdobia.
Čítaj ďalej...
Tak ako v Advente, tak aj vo Veľkom pôste, keď prežívame vrchol obdobia, tak sa takáto nedeľa nazýva „Laetare,“ – Nedeľa radosti.
Pozorne si na svätej omši vypočujme alebo aj súkromne prečítajme evanjelium dnešnej nedele od evanjelistu Jána 3, 14-21. Je to rozhovor Pána Ježiša s Nikodémom, popredným farizejom a členom židovskej veľrady. Tento rozhovor sa udial tajne v noci, lebo Nikodém sa bál kolegov z veľrady, ktorí boli zásadne proti Ježišovi a Jeho učeniu.
Čítaj ďalej...
S každou skupinou v Jeruzaleme navštevujem aj Múr nárekov a pred ním najväčšiu otvorenú synagógu, ktorá tvorí námestie. Za týmto múrom sa nachádza takzvaná Chrámová plošina, kde dnes stoja dve mešity z ktorých jedna, Omarova mešita, sa vypína nad skalou, kde podľa tradície mal obetovať Abrahám svojho syna Izáka, ako sme to čítali v prvom čítaní minulú nedeľu.
Čítaj ďalej...
V duchu sa prenesme na horu Tábor, kde sa táto udalosť odohrala, keď sa pred tromi apoštolmi Pán Ježiš premenil. Boli to Peter, Jakub a Ján. Je zvláštne, že ani jeden z nich túto udalosť neopísal, ale kto ju napísal, boli traja evanjelisti Matúš, Marek a Lukáš, hoci oni pri tejto udalosti neboli svedkami.
Čítaj ďalej...